torsdag 25. mars 2010

Fokus på kosthold

Det virker som det er et økende fokus på kosthold for tiden, og blant annet dagbladet har en artikkel om dette. Det er en økende bevissthet rundt hva vi spiser, og fokus på sunnhet er viktig. Jeg håper at denne fokusen fører til et bedre utvalg og mer variasjon i tilbudet fra dagligvarebutikkene i Norge, for det synes jeg er et sorgens kapittel. Billig, billig, billig har lenge vært mantraet, og det har gjort alle butikkene like (dårlige).

Jeg hang meg opp i etpar av utsagnene i artikkelen fra db, blant annet denne:
Å få sunnere fett på markedet opptar matforskerne.

- På slutten av nittitallet var transfett stort sett byttet ut med andre fettkilder, blant annet palmeolje. Men palmeolje er kolesteroløkende, og det jobbes derfor fortsatt med å finne sunnere alternativer. Et alternativ er sunnere typer av mettet fett, for eksempel stearinsyre, sier seniorforsker Bente Kirkhus ved Nofima Mat.

OK, nå er jeg kanskje fordomsfull, men stearinsyre?? Jeg slo opp på wikipedia, og det er ikke så ille som det høres, stearinsyre finnes blant annet i kjøtt, nøtter, egg og sjokolade.

Et veldig positivt aspekt er fokuset på at vi er faktisk forskjellige, også når det gjelder ernæring:
Et mål for forskerne er å komme fram til personlig ernæring. Personlig ernæring er samspillet mellom gener og maten vi spiser, og i EU foregår det flere forskningsprosjekter på dette.

- Kjenner du genene dine, vil du da kunne vite hvilken type mat du bør spise. Det har lenge vært kjent at det genetiske spiller en rolle for overvekt og metabolsk syndrom. Det en prøver, er å finne mer ut av disse mekanismene, sier Bente Kirkhus. 

1 kommentar:

  1. Ja det er ganske dårlig utvalg av kvalitetsprodukter i matbutikkene. Man skulle tro at man ville ha best mulig kvalitet på matvarer, for det er jo drivstoffet vårt!

    Det blir spennende å se fremover hva som skjer på forskningsfronten. Jeg tror jo at alle mennesker er forskjellige, og det som er bra mat for meg trenger ikke å være det for andre.

    SvarSlett