fredag 13. august 2010

Fra Dagbladet: en historie om "steinalderkosthold"

Dagbladet har i dag en artikkel om Kristoffer, som har levd av det han har funnet i naturen i ett år, og har positiv erfaring med denne dietten.

Dette kostholdet ligner på det våre jeger/sanker-forfedre hadde, og det virker logisk for meg at det er denne type kosthold vi er tilpasset til å fungere best på gjennom historien. Tross alt er dagligvarebutikkenes overflod av sukker-/mel- og potetbasert mat en relativt moderne oppfinnelse.

Kristoffer har skrevet bok om opplevelsene sine ("En vill mann"). Iver Mysterud, biolog og forfatter av boka «Mennesket og moderne evolusjonsteori» skriver i et etterord til «En vill mann»:

«At Kristoffer har gjennomført dette året med god helse, kan kanskje for noen fortone seg imponerende eller overraskende. 
For evolusjonsbiologer med interesse for menneskets kosthold og helse, er det imidlertid helt som forventet. Kristoffer har levd på en måte som våre forgjengere gjorde i millioner av år med god helse, og det ville vært merkelig om han skulle blitt syk av slik mat. (...)


Selv om jeg kjøper maten min i butikken i stedet for å skyte eller sanke den selv, så er denne filosofien mye av grunnlaget for mine valg mht. kosthold. I tillegg bruker jeg mye melkeprodukter, så litt "moderne" er jeg ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar