mandag 18. januar 2010

Et sideblikk på erstatningsprodukter


I dag funderte jeg litt rundt dette med margarin og smør, hvorfor er margarin markedsført som sunt mens vi har fått det inn med "morsmelken" at smør er farlig (paradoksalt nok ettersom morsmelk er rikt på mettet fett...)? Jeg har i mange år plukket med meg margarin i butikken fordi jeg hadde en oppfatning av at dette var "bedre" på ett eller annet vis enn smør. Ikke noe jeg tenkte over til daglig, men enda en av disse "sånn er det bare" - oppfatningene jeg har fått opp gjennom livet. Det publiseres en del forskning rundt dette emnet, og Annika Dahlquist har nylig referert en undersøkelse som viser at mettet fett ikke er forbundet med høyere risiko for hjertesykdom. Sjekk innholdsfortegnelsene til smør vs. margarin, og tenk selv:

Tine smør: fløte, koksalt, melkesyrekultur, vitamin D (kolekalsiferol)
Vita hjertego': Solsikkeolje (28%), rapsolje (28%), vegetabilsk fett, vann skummet melk, salt, emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (melkesyre), vitamin A og D, fargestoff (betakaroten), aroma.


Hos Fedon er det en artikkel som omtaler margarinproduksjon og transfett, her står det blant annet:

I dag fremstilles myke margariner under en noe skånsommere prosess enn delvis herding og inneholder langt mindre mengder transfett enn harde margariner. Planteoljene varmes imidlertid opp ved høye temperaturer for å nøytralisere oljens smak og endre dens konsistens. Denne oppvarmingen medfører dannelse av mange svært helseskadelige kjemiske forbindelser eller "oksidasjonsprodukter" som blant annet virker kreftfremkallende.

Jeg googlet litt til og dumpet innom en interessant blogg, sOLveigs smil, som hadde en artikkel om dette. Hun har mange interessante betraktninger, anbefales! Les gjerne det hun skriver om brus, skremmende lesning det også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar