torsdag 12. november 2009

Hva er egentlig en kalori, og hvordan forholder man seg til kalorier i et lavkarbo-kosthold?

Ett stadig tilbakevendende tema når man snakker om lavkarbo-kost er begrepet kalorier. Vi er så vant til å telle kalorier og tenke "du må spise færre kalorier enn du forbruker", at det er svært vanskelig å tenke annerledes. På kolhydrater.ifokus.se har Sten Sture Skaldeman skrevet et innlegg om dette: Vad betyder kalorierna?, interessant lesning! Dette er det nest vanligste spørsmålet jeg får i forbindelse med kostholdet mitt,det vanligste er "går det virkelig an å leve uten brød?", selvfølgelig ;)

Etter min mening er ett av de viktigste poengene hans at det vi fungerer ulikt hver og en av oss, ulike kropper "tåler" ulik mengde kalorier for å holde vekten. For min del må jeg begrense kalorimengden dersom jeg skal gå ned i vekt, men for å holde vekten stabil kan jeg spise så mye jeg orker så lenge jeg holder meg unna karbene. Jeg blir nemlig mett før jeg får spist så mye at jeg legger på meg. Jeg var nettopp på et kurs angående arbeidsprosesser i softwareutvikling der det viktigste poenget var: "you have to decide for yourself", og det gjelder i høyeste grad for kostholdsomlegging også. Finn det som passer for deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar